loading...
من زنده ام به عشق تو یاصاحب الزمان
مهدی کامرانی بازدید : 284 شنبه 30 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

دانستنیهای علم نجوم و فضا (بـــــــسیار جالب)

اولین بار كدامسیاره كشف شد؟ اولین مرد یا اولین زنی كه به فضا رفت ، چه كسی بود؟ وزن انساندرفضا چقدر خواهد بود؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این پرسشها و یا به جستجوی دانستنی‌هایجالب ، در مورد فضا و علم نجوم هستید ، روی ادامه مطلب كلیك نمایید.

آیااولین ستاره شناس تلسکوپ داشت؟
تالس ستاره شناس بزرگ یونان قدیم توانست از یک خورشید گرفتگی که در سال
۵۸۵ قبل از میلادرخ می داد با خبر شود و این ۲۰۰۰ سال قبل ازاختراع تلسکوپ بود. اختر شناسان قدیمی به جای تلسکوپ وسایلی برای اندازه گیریسیارات ، خورشید و ستارگان داشتند.

چهکسی کشف کرد که زمین به دور خورشید می چرخد؟ سالهای بسیاردور، حدود ۲۶۰ سال قبل ازمیلاد مسیح آریستار خوس ستاره شناس یونانی گفته بود که زمین به دور خورشید میچرخد، اما بیشتر مردم نمی توانند باور کنند که زمین حرکت میکند. تا اینکه در سال ۱۷۲۸ میلادی حدود ۲۰۰۰ سال بعد معلومگردید که او حقیقت را گفته است. جیمز برادلی ستاره شناس انگلیسی ، با بکار بردنتلسکوپ بسیار بزرگ مشاهده کرد که ستارگان بسیار کند حرکت میکنند و بنابراین زمینبه دور خورشید می چرخد.

چه کسی کشف کرد زمین گرد است؟
زمانی که کشتی از ساحل دور می شد این طور به نظر می رسید که افق ناپدید می گردد ومردم به همین دلیل می اندیشیدند که...
 

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید

زمین باید گردباشد، اما این مساله تا زمانی که اولین کشتی در دهه ۱۵۰۰ میلادی به دورجهان سفر کرد ثابت نشد. سالها قبل حدود ۲۴۰ سال قبل ازمیلاد ستاره شناس یونانی اراتوستنیز برای محاسبه دقیق محیط زمین کار می کرد. هرچند هیچ کس در آن زمان نمی توانست باور کند که زمین این قدر بزرگ باشد.

چهکسی تلسکوپ را اختراع کرد؟
هانس لیپرشی عینک ساز هلندی در سال
۱۶۰۸ میلادی تلسکوپرا اختراع کرد. او و ویا دستیارش متوجه شدند که اشیا از میان دو عدسی نزدیکتر بهنظر می رسد. لیپرشی، عدسی ها را داخل یک لوله سوار و بدین گونه اولین تلسکوپ ساختهشد. یک سال بعد در سال ۱۶۰۹ گالیله ستاره شناس بزرگ ایتالیایی تلسکوپی ساختو چندین کشف مهم را انجام داد.

اولینبار کدام سیاره کشف شد؟ ۵ سیاره نزدیکتربه زمین یعنی تیر - ونوس - مریخ - مشتری - و کیوان از سالهای قبل شناخته شدهبودند. در سال ۱۷۸۱ ستاره شناسانگلیسی سر ویلیام هرشل در حالی که با تلسکوپ خود در جستجوی ستاره ها بود به طوراتفاقی یک سیاره جدید را کشف کرد که آن را اورانوس نامیدند. در حقیقت اورانوس رابا چشم غیر مسلح نیز میتوان دید. اما تا آن زمان کسی متوجه نشده بود که اورانوس یکسیاره است.

چگونهستاره شناسان کشف دو سیاره را قبلا پیشگویی کرده بودند؟
در سال
۱۸۴۶ یک ستاره شناسفرانسوی و یک ستاره شناس انگلیسی اعلام کردند که سیاره ناشناخته ای در مداراورانوس ایجاد اختلال می کند. هیچ کدام از آنها نمی دانستند که هر دو بر روی سیارهجدیدی کار می کنند. این سیاره به زودی توسط یک ستاره شناس آلمانی درست در جایی کهآن دو ستاره شناس پیشگویی کرده بودند کشف شد. این سیاره جدید نپتون خوانده شد.احتمالا اختلال در مدار سر انجام در سال ۱۹۳۰ آنها را به کشفسیاره دیگری به نام پلوتون رهبری کرد.

بزرگترینو قوی ترین تلسکوپ ستاره شناسی در کجا است؟
بزرگترین تلسکوپ در روسیه است. این تلسکوپ آینه ای به قطر
۷/۱۹ فوت دارد و میتوان با آن اشیاء را در هر گوشه جهان شناخته شده دید. تلسکوپ بزرگتری با یک آینهبه قطر ۳۳ فوت در هاواییساخته شده است. بزرگترین تلسکوپ رادیویی که به جای نور ، امواج رادیویی را جمع آوریمی کند تلسکوپ آریسبو است که در پورتوریکو قرار دارد. این تلسکوپ صفحه ای به قطر ۱۰۰۰ فوت دارد.

اولینمردی که به فضا رفت چه کسی بود؟ یوری گاگارینفضا نورد روسی اولین مردی بود که به فضا پرواز کرد. او در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ با سفینه فضاییوستوک یک به فضا رفت و قبل از رسیدن به خشکی مدار زمین را طی کرد.

اولینزنی که به فضا رفت چه کسی بود؟
خانم والنتینا تریشکوا اولین زنی بود که به فضا رفت. او یک فضانورد روس بود که در
۶ ژوئن ۱۹۶۳ به مدت سه روزبا سفینه وستوک ۶ به فضا پروازکرد. طول مدت پرواز او ۴۸ بار مدار زمین را طی کرد.

اولینفردی که پا به روی سطح کره ماه گذاشت چه کسی بود؟
اولین شخصی که قدم به سطح کره ماه گذاشت. فضانورد آمریکایی نیل آرمسترانگ بود. اودر
۲۱ ماه ژوئیه سال ۱۹۶۹ قدم به ماهگذاشت. هنگامیکه او از سفینه فضایی آپلو ۱۱ پائین آمد و قدم بر روی ماه گذاشت گفت:"این یک قدم کوچک برای یک مرد و یک پرش بلند برای بشریت است" بعد از مدتکوتاهی همسفر نیل به نام ادوین آلدرین بر روی سطح کره ماه به او پیوست.

چهخطراتی در یک پرواز فضایی وجود دارد؟
در حقیقت بیشتر خطرات در پایان سفر فضایی وجود دارد. وقتی یک سفینه فضایی از فضابه سمت کره زمین بر میگردد بایستی با سرعت بسیار زیاد حرکت کند. و چون داخل لایههای اتمسفر شد با هوای اطراف برخورد می کند و این برخورد باعث ایجاد گرمای شدیدیدر سفینه می شود و ممکن است سفینه به گرمای سرخ برسد و سرنشینان آن را هلاک کند.برای سرد نگاه داشتن و مراقبت از فضانوردان در داخل سفینه یک سپر گرمایی تعبیه میشود. اگر سفینه با یک سپر گرمایی که جلوی آن را پوشانیده است، تجهیز نشود هنگامورود به جو خواهد سوخت.

درچه زمانی اولین سفینه فضایی فرستاده شد؟
اولین راکتی که به آن سوی اتمسفر فرستاده شد. یک راکت آمریکایی بود که در سال
۱۹۴۹ به فضا ارسالشد. اما اولین سفینه فضایی واقعی، ماهواره ای بود که به مدار زمین فرستاده شد اینماهواره روسی" اسپوتنیک یک "نام داشت و بدون هیچ سرنشینی "انسان یاحیوان" در چهارم اکتبر ۱۹۵۷ به فضا فرستادهشد. این ماهواره شامل چند دستگاه بود که به وسیله امواج رادیویی اطلاعات را بهزمین می فرستاد.

یکسفینه فضایی چه سرعتی باید داشته باشد؟
برای رسیدن به ماه یا هر سیاره دیگر سفینه فضایی بایستی با سرعت زیادی به فضافرستاده شود. سرعت پرتاب سفینه از زمین به فضا را "شتاب گریز" می گویندکه برابر
۷ مایل در ثانیهیا ۲۴۸۰۰ مایل در ساعتاست. این سرعت باید به قدری باشد که بتوان در یک ساعت یك بار دور زمین با آن گردشکرد. این سرعت در بالای زمین بیشتر است. اگر سفینه فضایی به سرعت "شتابگریز" نرسد، به زمین سقوط خواهد کرد، یا در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

آیاهرگز اخباری از فضا به زمین رسیده است؟
در سال
۱۹۳۱ کارل یانسکیمهندس آمریکایی یک صدای عجیب رادیویی شنید، وقتی صدا را تعقیب کرد متوجه شد که اینصدا از ستاره ها می آید. و این به خاطر آن است که ستاره ها و کهکشان ها امواجرادیویی را بخوبی نور تولید می کنند. در سال ۱۹۶۷ یک ایستگاهرادیویی ستاره شناسی ، در انگلستان به نام جاسلین بل برنل علامت قطع و وصلی را کشفکرد که از فضا می آمد. این علائم از یک نوع ستاره نوترونی به نام پالسار می آمد.

بزرگیو قدرت بزرگترین راکت فضایی چقدر است؟ بزرگترین راکتفضایی که تاکنون ساخته شده است راکت ساتورن ۵ است. این راکت آمریکایی است و برای پرتابفضانورد های آپولو در پرواز به ماه از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ مورد استفادهقرار گرفت. راکت مذکور ۱۶۴ فوت بلندی داشت که حدود بیست برابر یک ساختماندو طبقه است. در زمان برخاستن سفینه، موتورهای آن یک فشار ۳۹۰۰ تنی را که بهاندازه چهل جامبوجت است تولید می کردند.

قمرچیست؟ قمر یک جرم یاشی کوچک فضایی است که در اطراف جرمی بزرگتر حرکت کند. ماه یک قمر زمین است. زمین وسایر سیارات اقمار خورشید هستند، اما مردم این کلمه را بیشتر به قمرهای مصنوعی کهتوسط انسان ساخته شده و بدور مدار زمین گردش می کند به کار می برند. این اقمارمشاهدات علمی از فضا و زمین را امکان پذیر می سازند. و تصاویری که آنها به زمینارسال می دارند، به همواشناسی برای پیش بینی هوا کمک می سازند. حتی این اقمار میتوانند تصاویر تلویزیونی و پیامهای تلفنی را از یک قاره به قاره دیگر ارسالنمایند.

آیاانسان قادر خواهد شد به سیارات و ستاره ها سفر کند؟
هیچ فضاپیمایی که به اندازه کافی قدرت داشته باشد تا انسان را به سیارات برساند،وجود ندارد. ساختن چنین فضاپیمایی نیز احتیاج به هزینه بسیار هنگفت دارد. اماایستگاههای فضایی میتوانند از سیارات برای ما طالاعاتی ارسال نمایند. ستاره ها نیزآنقدر از ما دور هستند که اگر بخواهیم با فضاپیمایی که بالاترین سرعت ممکن را داردبه نزدیکترین ستاره سفر کنیم، این سفر
۲۰۰۰۰ سال طول خواهدکشید و بعید به نظر می رسد که انسان هرگز قادر شود به ستاره ها سفر کند.

ایستگاههای فضایی به کجا می روند؟
ایستگاههای فضایی ، فضا پیمایی است که سرنشینی ندارد و به سمت ماه یا سیارات پروازمیکند. و ممکن است در سطح ماه یا سیارات فرود آید و یا در داخل مدار آنهاگردش کند و یا نزدیک آنها پرواز نماید. ایستگاه فضایی دارای دوربین ها و سایرابزار آلاتی است که از طریق رادیو تصاویر و اطلاعات را به زمین می فرستد.

شاتلفضایی چیست؟
شاتل فضایی نوع جدیدی از فضاپیما است که برخلاف فضا پیماهای اولیه از آن میتوانبارها و بارها استفاده کرد. شاتل فضایی مانند یک راکت از زمین بلند میشود و مانندیک هواپیما برروی زمین فرود می آید. ولی نمیتواند به دور ماه یا سیارات گردش کند.او به دور مدار زمین میچرخد. سرنشینان آن میتوانند کارهای علمی انجام دهند وایستگاههای فضایی را در مدار ملاقات نمایند.

وزنشما در فضا چقدر خواهد بود؟
اگر شما به فضا سفر کنید، ممکن است در بیشتر طول سفر ابدا وزنی نداشته باشید. فقطوقتی که موتورها برای شروع سفر روشن میشوند و یا در پایان سفر وزنی پیداخواهید کرد. شما در بین هوای داخل کابین شناور خواهید ماند، چون جاذبه زمین درآنجا نمیتواند فضانورد را پائین بکشد.


 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط بزرگترین دیتابیس چت ایرانیان - WildBuzz در تاریخ 1348/10/11 و 11:08 دقیقه ارسال شده است

سلام.
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان "بزرگترین دیتابیس چت ایرانیان - Wild Buzz" و آدرس "http://wildbuzz.ir" لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در بخش تبادل لینک هوشمند قرار دهید تا پس از تایید مدیریت لینک شما در سایت قرار گیرد (در صورت نمایش ارسال پیغام های خطای اشتباه مانند نبودن لینک ما در سایت شماو... در نظرات درخواست خود را اعلام کنید.) تبادل لینک با تمام وبلاگ ها و وبسایت ها با هر تعداد بازدید و یا Page Rank انجام می شود
با تشکر.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
امیدوارم از این وبلاگ بهره کافی را ببرید . لطفا برای استفاده بهتر از وبلاگ٫ به راهنمای وبلاگ(اولین مطلب) مراجعه فرمایید. با تشکر - مهدی کامرانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما قهرمان فصل 91-92 ایران چه تیمی خواهد بود؟
    آیا از وبلاگ راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 201
  • بازدید سال : 1,070
  • بازدید کلی : 135,033
  • کدهای اختصاصی
    چاپ این صفحه

    انجمن آگهی بهترین کد قالب وبلاگ

    قالب و کد وبلاگ تاپ بلاگین

    قالبوبلاگکد وبلاگآگهیانجمن